Teoretyczne podstawy zapewnienia ochrony przed автошума

0/5 голосов: 0

Każdy człowiek w życiu codziennym spotyka się z przejawami hałasu: na miejskich ulicach, stadionach, w miejscach publicznych, produkcji. Nie jest wyjątkiem i zwykły samochód, w którym trzeba spędzić dużo czasu i czuć na sobie całą gamę obcych negatywnych czynników. Dla zrozumienia fizycznej istoty tego zjawiska, jego wpływ na żywy organizm i organizacji systemu ochrony od niego spróbujemy uporać się z pojęciem i naturą hałasu.

Istota hałasu i jego rodzaje

Hałas jest nie co innego, jak połączenie dźwięków o różnym natężeniu i częstotliwości, tworzących dodatkową психоэмоциональную obciążenia, które mają szkodliwy wpływ na człowieka. W ten sposób, właśnie w niechęci i szkodliwości dla obiektu oddziaływania tkwi jego główną przeciwieństwie do zwykłego dźwięku. W samochodzie, pod warunkiem zwiększonego hałasu, kierowca i pasażerowie szybciej męczą, a to może prowadzić do powstania sytuacji awaryjnej. W związku z tym powstaje konieczność walki z tym niepożądanym zjawiskiem. I do tego, aby poznać swojego wroga zobaczmy jaki jest hałas.

W codziennym użyciu go najczęściej charakteryzują się wyrazami "silny" i "słaby". Ale to, co kryje się za nimi, wiedzą daleko nie wiele. W ich podstaw leżą dwa parametry, które określają stopień percepcji i siłę oddziaływania umysłu - jest to poziom dźwięku (jego intensywność) i poziom ciśnienia akustycznego. Właśnie je zmieniamy, regulując głośność dźwięku głośnika. Przyjętą skalą do pomiaru tych wskaźników jest skala logarytmiczna z jednostką w decybelach (db). Krytyczna wartość poziomu dźwięku dla człowieka jest 130 db, przy którym powoduje ból efekt. W położeniu maksymalnego poziomu ciśnienia akustycznego w spektrum częstotliwości hałasu można podzielić na:

  • basowy (NISKOTONOWY) - do 300 Hz;
  • średnio (MF) - od 300 do 800 Hz;
  • wysokiej częstotliwości (HF) - ponad 800 Hz.

Biorąc pod uwagę амплитудных drgań fali dźwiękowej w ciągu okresów hałasu dzieli się na stały, przerywany i impulsowe. Stały hałas charakteryzuje się zmianą amplitudy w ramach 5дБа w ciągu 8 godzin. Do ciągłego szumu można przypisać strukturalny hałas przenoszony z silnika, skrzyni biegów, amortyzatorów, kół samochodu. Przerywany ma odrębną strukturę zmian, impulsowe stanowią jezdzie czas trwania około 1 sek. Do przerywany można przypisać szum włączonego ogrzewania. Do impulsowym są piski części z tworzyw sztucznych. Ludzki słuch dostosowuje się do "tła" poziom i jak przyzwyczaja się do niego. Przy tym nie zauważa dźwięki, które spokojnie tego poziomu, ale z wyczuciem oddaje "ostre" szumy, wyprzedzając "tło" w amplitudzie. Niż "ostrzejszy" dźwięk, tym on bardziej zauważalny dla ludzkiego ucha.

Sposoby kształtowania szumu pola w samochodzie

Drgania od pierwotnych źródeł wnikają do wnętrza pojazdu przez niedostateczną gęstość otworów drzwiowych i okiennych, kanały technologiczne otwory w karoserii. W procesie ograniczenia wnętrza od działania takich akustycznych drgań istnieją dwa główne składniki. To zahamowanie i ograniczenie pojawienia się szumu tła w samych źródłach, czyli poprzez doskonalenie pracy zespołu napędowego, konstrukcji jezdnego, układu wydechowego. Duże znaczenie w tej kwestii odgrywa wysokość i struktura bieżnika opony. Z drugiej strony od grubości szyb, listew i paneli zależy stopień wytłumienia samochodu.

Formalnie hałas rozprzestrzenia się od źródła hałasu i drgań na korpus maszyny za pomocą powiązanych z nim elementów złącznych i mechanizmów transmisji obrotu, takich jak zawieszenie, układ napędowy, układ kierowniczy. Powstałe w wyniku drgania mechaniczne wprawiają w ruch inne kompaktowe części, które tworzą wtórny szumy tła. W kształtowaniu ostatniego ważną rolę odgrywają odbite dźwięki. Powstające w procesie pracy fale akustyczne mają właściwość jak obejść przeszkodę, jak i odbijać się od różnych powierzchni, co stwarza dodatkowe obciążenie na otaczającą przestrzeń. Tak więc, na przykład, wibracje dźwiękowe odbijają się od jezdni i wracają w kierunku dolnej części samochodu. Dodatkowe wibracje podłogi powodują także energii, towarzyszące wydech spalin. To wszystko razem łączy się w ogólnej kakofonii dźwięków, określonych naszymi narządami słuchu jak hałas.

Sztywność układu i po co ona jest potrzebna

Jak już wspomniano, wibracje wnoszą istotny wkład w ogólną strukturę ekspozycji. Tutaj należy wziąć pod uwagę, że ciągły ruch cząstek ciał stałych nie tylko powoduje dźwięk, ale i może prowadzić do bardziej znaczących wyników, pokrywa się z innymi falami na określonej części przestrzeni. Podczas harmonicznych wahaniach, sztywność drgań systemu określa możliwość rezonansu w określonym paśmie częstotliwości. Przy wzroście sztywności zmniejsza jego szanse na wysokich częstotliwościach przy tej samej amplitudzie sygnału wejściowego oddziaływania. Oprócz tego, do rezonansu na niskich częstotliwościach należy wzrost wejściowego oddziaływania.

Skomentować to można w następujący przykład. Człowiek chce rozbujać drzewo o średnicy 10 cm Przy tym łatwo się "znajdzie" rezonans i nawet nie jeden. Czy to będzie rock drzewo o średnicy 20 cm, to "szukaj" punktu zbieżności wahań będzie miał więcej sił. I tych sił nie starczy podczas kołysania zahamowane zostaną drzewa 40 cm, widać Stąd, że przy tej samej amplitudzie sygnału wejściowego wpływ usztywnienia systemu pozwala zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia systemu w rezonans. W odniesieniu do samochodu wysoka sztywność pozwala na "nie zwracać uwagi na małe wartości strukturalnej i hałasu lotniczego, w związku z tym, że ich nie będą wystarczające do pojawienia się tego zjawiska w różnych częściach nadwozia.

W celu zwiększenia sztywności nadwozia i elementów poszycia pojazdu sklep internetowy DDaudio oferuje wszelkiego rodzaju uszczelnienia i вибропоглощающие materiały. Ponadto, w ofercie znajdują się tradycyjne i nowatorskie шумозащиные środki, a także теплоизоляционная produkty.

Darmowa wysyłka

Hurt i detal

Własny magazyn

Zakup na kredyt

KUPIĆ NA RATY BEZ PIERWSZEJ WPŁATY

  • Zaliczki - 0%
  • Kwota zakupu - do 50 000 pln
  • Żadnych zaświadczeń o dochodach - tylko obecność karty Privatbank
  • Okres kredytowania do 2 lat.
  • Żadnych ukrytych opłat.
  • Nadpłata w miesiąc zaledwie 2.9% od wartości towaru

Jak kupić tuning i akcesoria samochodowe na kredyt?

  • Wybrać towar, naciśnij "dodaj do koszyka" (kwota zakupu musi być nie mniej niż 500 pln).
  • Złożyć zamówienie, jak zwykle (ale wybrać rodzaj płatności "Raty Privatbank").
  • W kwestionariuszu Privatbank, wypełniasz Swój numer karty i inne dane
  • Bank automatycznie daje kredyt. Jeśli nie udało się lub była awaria, to wpisz operatora Privatbank i w trybie telefonicznym zawierają funkcje kredytowania. I spróbuj jeszcze ращз

Jeśli decyzja jest pozytywna, my wyślemy towar firmą transportową "Nowa Poczta".

Wejście na stronę

Zamówienie zwrotnych

Pytanie do produktu

ODPOWIADAMY NA PYTANIA od 9.00 do 20.00, z wyjątkiem SOBOTY i NIEDZIELI.